Skargi i wnioski rozpatrywane są przez Prezesa Sądu Rejonowego w Nisku.
Zasady składania oraz rozpatrywania skarg:
Skarga/ wniosek powinny zawierać:
- datę wniesienia skargi/ wniosku,
- imię i nazwisko, adres wnoszącego skargę/wniosek,
- zwięzłą treść skargi/ wniosku,
- w razie potrzeby sygnaturę akt sprawy, której dotyczy skarga/ wniosek.
- Skargi i wnioski mogą być złożone:
-pisemnie na adres:
Prezes Sądu Rejonowego w Nisku,
Plac Wolności 14, 37-400 Nisko
Skargi / wnioski wnoszone na piśmie przyjmowane są w Biurze Podawczym Sądu (parter budynku głównego pok. 101) lub drogą pocztową.
-za pośrednictwem poczty elektronicznej - administracja@nisko.sr.gov.pl
- ustnie do protokołu (skargi i wnioski składane ustnie przyjmowane są przez pracownika Sekcji Administracyjnej tut. Sądu - pok. 214. Protokół jest podpisywany przez skarżącego lub wnioskodawcę oraz pracownika przyjmującego skargę lub wniosek).
Na żądanie skarżącego lub wnioskodawcy pracownik przyjmujący skargę lub wniosek potwierdza ich przyjęcie.
Prezes Sądu Rejonowego w Nisku sprawuje nadzór nad działalnością administracyjną podległych mu jednostek organizacyjnych w kierowanym przez niego sądzie. W ramach tego nadzoru przyjmowane oraz rozpatrywane są skargi i wnioski, które nie mogą wkraczać w decyzje procesowe i orzeczenia wydawane przez niezawisły sąd (art.22 i art. 41a-41d ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U.2023.217 t.j.).
Stosownie do treści art. 165, art. 167 ust. 1 pkt 4, art. 175 ustawy z dnia 22 marca 2018 roku o komornikach sądowych (Dz.U.2022.2224 j.t.) Prezes Sądu Rejonowego sprawuje nadzór administracyjny (odpowiedzialny) nad działalnością komorników sądowych przy Sądzie Rejonowym w Nisku, w ramach którego rozpoznaje skargi dotyczące działalności komorników, niestanowiących przedmiotu rozpoznania sądu w trybie art. 767 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego.
Skargi i wnioski rozpatruje się bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie miesiąca od daty ich wpływu, a w przypadku skargi na komornika sądowego w terminie 7 dni.
Jeśli na podstawie treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu wzywa się skarżącego lub wnioskodawcę do uzupełnienia skargi lub wniosku w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia wezwania. Wezwanie zawiera pouczenie, że nieuzupełnienie braków w terminie spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpatrzenia.
Skargi w zakresie dotyczącym działalności sądów, w dziedzinie, w której sędziowie są niezawiśli, nie podlegają rozpatrzeniu. Organ sądu, do którego taka skarga lub wniosek zostały skierowane, zawiadamia skarżącego o przyczynach odmowy rozpatrzenia skargi. Jeżeli skarga dotyczy czynności sądu podlegającej zaskarżeniu w toku instancji, organ ten jest obowiązany niezwłocznie przekazać skargę do akt sprawy, której skarga dotyczy, zawiadamiając o tym skarżącego.
Skargi lub wnioski dotyczące treści czynności sądu jeszcze niedokonanych, należących do dziedziny, o której mowa w pkt. 6- tym podlegają niezwłocznemu przekazaniu do akt postępowania, którego dotyczą.
Skargi lub wnioski zawierające treści znieważające lub słowa powszechnie uznawane za obelżywe pozostawia się bez rozpatrzenia, zawiadamiając o tym skarżącego lub wnioskodawcę z podaniem przyczyny pozostawienia skargi lub wniosku bez rozpatrzenia.
Ustawa z dnia 17 czerwca 2004 roku o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu przygotowawczym prowadzonym lub nadzorowanym przez prokuratora i postępowaniu sądowym bez nieuzasadnionej zwłoki (Dz. U. z 2018.75 t.j.) pozwala stronie wnieść skargę o stwierdzenie, że w postępowaniu sądowym, którego skarga dotyczy, nastąpiła przewlekłość postępowania.
Zgodnie z ustawą przewlekłość postępowania zachodzi, gdy:
- postępowanie to trwa dłużej, niż to konieczne dla wyjaśnienia tych okoliczności faktycznych i prawnych, które są istotne dla rozstrzygnięcia sprawy,
- postępowanie trwa dłużej niż to konieczne do załatwienia sprawy egzekucyjnej lub innej dotyczącej wykonania orzeczenia sądowego.
Sąd rozpoznając skargę musi ocenić, czy w sprawie doszło do przewlekłości postępowania. Ma więc ocenić w szczególności terminowość i prawidłowość czynności podjętych przez sąd w celu wydania w sprawie rozstrzygnięcia co do istoty lub czynności podjętych przez sąd lub komornika sądowego w celu przeprowadzenia i zakończenia sprawy egzekucyjnej. Musi uwzględnić przy tym charakter sprawy, stopień faktycznej i prawnej jej zawiłości, znaczenie dla strony, która wniosła skargę, rozstrzygniętych w niej zagadnień oraz zachowanie się stron, a w szczególności strony, która zarzuciła przewlekłość postępowania.